Het is altijd een feest om het traditionele eindejaarsconcert van de Voorburgse Oratorium Vereniging bij te wonen. Ook op 14 december 2012 in de vertrouwde Fonteinkerk voldeed de VOV weer ruimschoots aan de verwachtingen. Na een jaar van oefenen, repeteren en ‘finetuning’ onder leiding van de jonge en talentvolle dirigent Klaas-Jan de Groot schotelde het koor zijn toehoorders in harmonie met begeleidingsorkest RBO Sinfonia, vijf gerenommeerde solisten en organiste Astrid de Koning een fraaie uitvoering in kerstsfeer voor.

Op het programma stonden het eerste deel van het beroemde Weihnachtsoratorium van Johann Sebastian Bach (Jauchzet, frohlocket!), het Magnificat van diens zoon Carl Philip en het Oratorio de Noël van Camille Saint-Saëns, stuk voor stuk werken die liefhebbers van het genre letterlijk en figuurlijk als muziek in de oren klinken.

Het geroutineerde RBO Sinfonia bood de VOV-zangers en -zangeressen een zodanig natuurlijke ondersteuning dat het leek alsof koor en orkest al jaren muzikaal aan elkaar verklonken waren. Dat gold trouwens ook voor de ingetogen begeleiding van de solisten Maartje Rammeloo (sopraan), Anne Marieke Evers (mezzosopraan), Carina Vinke (alt), Frank Fritchy (tenor) en Julian Hartman (bas-bariton), waardoor dezen uitstekend tot hun recht kwamen. De koorzang werd evenwichtig ten gehore gebracht: geen enkele partij domineerde en ook op de schaarse momenten waarop de harmonieën iets weerbarstigs kregen bleef de balans goed bewaard.

Voor de toehoorders in de afgeladen kerk was er dus veel te genieten, hetgeen dan ook tot uitdrukking kwam in de langdurige ovatie die losbarstte na het verstommen van het machtige slotkoor Tollite hostias waarin Saint-Saëns’ oratorium uitmondt. In dat applaus lag alvast een nieuwsgierige verwachting besloten voor de al aangekondigde uitvoering van het niet bepaald eenvoudige Stabat Mater van Antonin Dvorák bij het uitluiden van 2013.

Dirk van Batenburg, Den Haag